Wednesday 9 November 2016

Jatuh cinta dengan Nutriferon

Ada Apa Dengan Cinta <3 Nutriferon?

1. Anak mira ke 3 dan ke 4 kurang menyusu air susu ibu. Jadi both dapat very limited susu ibu setiap hari. (Kalau nak tau kenapa susu kurang, boleh lah pm Mira dan Mira akan explain scientifically ewah..hehe). So, bila susu ibu kurang, ofkos natural antibodi pun kurang. Jadi Mira perlukan sesuatu untuk boost immune system superboyz Mira ni.

Nutriferon diambil nama dari interferon (IFN) akan duduk dalam sel (invisible). Apabila sel diserang 'musuh' IFN akan muncul dan bertindak sebagai communicator antara sel dengan leukocyte iaitu sel darah putih.

Leukocyte akan datang dan masuk ke dalam sel dan mematikan musuh.

Sementara tugas leukocyte selesai, IFN akan pergi kepada kejiranan sel dan bagitau lah tentang isu pencerobohan tu. Jadi sel-sel lain pun akan memorize nama dan wajah musuh tu dan lebih bersedia.

Kalau lah kita ni jenis ambik drugs aje.. memang interferon tak duduk lah dalam sel. Atau kalau ada pun, kalau IFN communicate dengan leukocyte pun, leukocyte yang datang untuk lawan musuh tu,tusebab bilangannya sikit aje sebab musuh2 tu dah lemah. Jadi lambat lah baik demam/selsema tu.. bila leukocyte dah balik rumah dia.. musuh yang lemah tadi dah kuat la smula.. serang balik sel. Haa.. nampaknya proses communication yang lambat ni akan berulang semula.

Haha.. bestkan. Ikutkan system imunisasi badan kita ni, boleh buat novel tau. Macamana depa berinteraksi antara satu sama lain. Nanti lah kalau akak free akak buat lah novel pasal IFN ni..

Itu belum lagi sistem pencernaan.. macamana sistem pencernaan 'menjerit sakit' bila terpaksa 'bekerja' dengan lebih lagi.. walaupun badan tengah lemah..

Bayangkan.. kalau setiap organ badan ni adalah setiap manusia yang bekerja dalam satu kilang. Dan kita adalah owner, pengurus, supervisor yang KejaM! Yang makse pekerja kita buat kerja2 yang menyakitkan diorang dalam jangka masa pendek, dan jangka masa panjang..

....dan terus paksa.. dan paksa mereka buat jugak kerja yang menyakitkan.. walaupun mereka sepatutnya dalam tempoh 'MC'.

Bayangkan.. kalau tiba2 mereka 'pengsan'.. dan semua sistem badan berhenti bekerja. Kilang suspended tiba2..

Bayangkan..

Bayangkan..

Bayangkan..

No comments:

Post a Comment