Saturday 26 November 2016

VITALEA FOR FREE

SILA BACA DARI MULA SAMPAI HABIS..

Kalau diberi peluang untuk infak vitamin Shaklee, Mira nak sangat berikan kpd semua orang dewasa dalam dunia ni..VITALEA.

Vitalea memang sangat bagus sebab fungsinya melengkapkan nutrisi tubuh. Kalau ada kelompongan nutrisi, VITALEA lah yang akan melengkapkan lompong-lompong tersebut, dan menyihatkan sel-sel badan. Sel2 badan akan terharu, teruja menerima zat yang paling menyihatkan mereka.

Bila sel sihat, badan akan jadi lebih bertenaga, dan banyak fungsi makanan harian kita lebih mudah diserap. Organ2 tubuh juga kembali sihat.

Tak semua makanan yang kita makan banyak khasiatnya. Kadang2 khasiat tu hilang sebaik sahaja kita masak. Penggunaan api yang kuat juga boleh merubah zat makanan kepada sesuatu yang lebih mudarat.

Contoh, jom kita fikir..makanan bakar atau griiling /broilling lebih baik daripada goreng. Betulkan ?? Memang betul.. memang lebih baik. Tapi hanya dalam konteks rasa (the rich taste) sahaja, bukan dalam konteks nutrien. Tanpa kita sedar, kita mengumpul polycyclic aromatic hydrocarbon (PAH's) (salah satu penyebab kanser) dalam makanan itu !! Kan mudarat tu namanya..haha..

Lagi satu contoh, kebanyakan sayur-sayuran mempunyai Vitamin C, potassium, zat besi. Tetapi hampir kesemua nutrien hilang apabila dimasak secara tumis atau rebusan. Yang tinggal hanyalah serat.

Vitamin B-Complex pula sangat sensitif terhadap suhu. Makanan yang mempunyai vitamin B-Complex pula seperti telur, ikan, sayur sawi dan bayam, bijirin dan kekacang. Namun sekiranya dimasak pada suhu 60˚C, semua vitamin tersebut akan rosak. Yang tiggal hanyalah serat.

Jadi, maknanya kita mengharapkan vitamin B-Complex dalam sarapan roti telur, sebenarnya kita hanya mendapat faedah serat semata-mata (kalau ibu2 yang rajin buatkan sarapan roti telur, scramble egg..hehee)

Back to the topic..

Jadi, sebenarnya kebanyakan kita ni lompong-nutrisi. Bila lompong, bagaimana sel nak dapatkan zatnya. Macamana kita boleh harapkan sel2 badan kita bekerja secara cemerlang sepertimana kita ditempat kerja /dirumah? Nampak tak.. kita sebenarnya memaksa sel2 badan bekerja dalam keadaan dia tidak sihat.

Bukankan itu menzalimi diri sendiri namanya tu... 😔😔😔

So.. panjang dah karangan ni. Maaf, Mira memang suka imaginasi tentang sel-sel dan organ2 badan. Sebab mereka dalam tubuh kita bekerja tanpa henti sejak kita menjadi zigot. Mira belum cerita lagi tentang bagaimana nutrisi semulajadi beri impak hebat kepada sel, sedangkan sel2 badan menangis sakit kerana terpaksa ambil nutrisi sintetik.

Moga sharing ni bermanfaat untuk kebaikan kita bersama.

Ini peringatan untuk saya jugak. Saya cuba mencari peluang untuk lebih sihat.. in shaa Allah. 😓😓

Andai sesiapa yang terasa.. Saya mohon maaf dan menyusun 10 jari tangan + 10 jari kaki dan set2 jari anak2 saya jugak kpd reader, demi minta maaf.. 😓😓

#VITALEA
#tsunamishaklee #pts2
#IamAWahm #FathonahEmpire
#amazing10 #Shakleeeffect

No comments:

Post a Comment